vineri, 11 ianuarie 2013

Învăţăturile lui Gheorghe de la Câmpina



Dupa Anul Nou am mai hălăduit o vreme prin Câmpina şi la una din plimbări făceam fotografii pe la apus de soare iar domnul din imagine a ţinut să îmi spună cum trebuie să fac fotografii şi pentru ca avea mai multe de spus l-am ascultat:

Teoria despre gene
"Tot ce ţi-e scris ţi-e pus în frunte, cum se spune. Şi lucrurile astea sunt născute sau moştenite. Dacă te uiţi o sa vezi ... caracterul e de la tata, de la mama sau de la strabunicul (râde) …gena nu se pierde. Gena nu poate să ţi-o facă pe a ta să i-o dea lu’ ăla."

Iubeste natura
"Iubeşte natura! Domne, şi un gândac iubeşte-l  dar dacă e nevoie să îl striveşti, îl striveşti, fiindcă aşa e făcută viaţa, fiecare cât o are."

Cărţile
"Nu întâmplător vin cărţile la noi. Ele apar când ai tu nevoie de ceva şi tu trebuie să îţi alegi ce îţi trebuie. Vrei să ştii ceva, caută cărţile şi imposibil să nu găseşti. Dar aleargă după ele, caută-le!  Dedică un pic din timpul tău şi nu uita să mai şi munceşti.
La carte daca vrei să scrii o dedicaţie dacă e pe prima pagină cartea aceea nu poţi să o împrumuţi la nimeni. La sfârşitul ei unde nu se poate rupe fila, scrii acolo. Vezi cu ce ocazie a primit-o, când şi de la cine."

Crăciun
"Fetei i-am făcut în fiecare an pom de Crăciun iar ea a ştiut până în clasa a VI-a că există Moş Crăciun. Am făcut un brad, l-am pus pe frigider, am pus un Moş Crăciun în faţă, nişte bomboane şi ea zicea că a venit Moş Crăciun. Într-un an nevasta a zis să luăm un ceas de Crăciun băiatului că era mai mărişor. Şi eu am zis, noi facem greşală, hai să luăm şi fetei, că ştiu eu ce o să se întâmple. Am luat ceas şi ei şi le-am pus, vă zic să ştiţi să puneţi şi voi la copii, niciodată să nu le puneţi să le vadă. Le-am pus ceasurile şi I-am luat sa vedem ce v-a adus Moş Crăciun, totdeauna trebuie să te cobori la copii (şi lu’ asta mare tot aşa îi fac acuma, vorba aia e bătrână…). S-a uitat băiatul că era mai mărişor
-          - Ia uite un ceas aicea!
Şi fata, Cristina, zice:
-          - Vezi că trebuie să fie şi al meu acolo!
Nu a mai avut puterea să se ducă să caute şi ea în pom dar a ştiut că trebuie să fie şi al ei acolo. Şi m-am uitat la nevastă aşa…şi i-am tras-o aşa…mărunt din buze. Vezi, niciodată să nu faci diferenţa asta!"

Munca şi învăţătura
"Bine acum e situaţia asta parşivă, că spun, eu am lucrat în sistemul ăsta... aveam trei copii în familie plus doi adulţi, cinci, şi lucram reparaţii din’astea  la procent. Eu ştiu cum este să stai în atelier şi să nu intre nimeni pe uşă şi doar să iei 4 lei un verificat, o paine. Nu luam o pâine! O zi stăteai, 8 ore stăteai acolo şi pe urmă luai geanta şi te duceai pe colo, pe colo şi lucrai. Aşa era meseria noastră de meşteşugar (electronist reparator radio TV, la atelierul cooperativei meşteşugăreşti în anii 60).
Asta e munca, să vrei să o munceşti şi să îţi placă să o munceşti. Veneam şi lucram cu tata...făcusem liceul şi atunci când terminai liceul puteai să fi ... director de şcoală, puteai să fi profesor. Eu mă duceam să predau la copii de la a doua la patra şi îl suplineam pe director. Mă duceam pe jos 8 km până acolo, veneam înapoi şi când veneam mama, în special mai spre primăvara, mama era cu vaca...mă duceam stăteam cu vaca şi o trimeteam acasă la mâncare. Sau mă duceam la tata care lucra zidărie...
Eram pedagog la petrol chimie, aveam 1500 de elevi acolo în anul întâi. Am ajuns acolo de la liceu. Când am terminat armata eram 13 pedagogi acolo. Care terminasem armata ne-a angajat pedagogi. Cum am ajuns acolo...M-am dus la o lucrare cu tata, era o casă şi avea 13 trepte de mozaic sa le finisezi. Acum e boerie cu polizorul...te duci cu ăla faci cum vrei...Aveam toate degetele până sus legate că te mănâncă cimentul. Am ajuns sus şi era un planşeu de 3 pe 3, un hol cu mozaic şi mi-a zis tata că trebuie şi ăla frecat. Şi când am ajuns eu la sfârşit se terminase şi curgea sudoarea pe mine, udam betonul ăla jos ... l-am chemat pe tata.
-          Vino tată şi te uită! Tată e bine?
-          Da, mă, e bine.
Şi când am luat o piatră şi am trântit-o şi am zis:
-          De azi înainte nu mă mai vezi!
Şi am plecat la şcoli şi am făcut două şcoli tehnice. Mi-am dat seama că dacă nu înveţi ... la uzină era un băiat, venise şi el acolo să câştige nişte bani la uzină şi se pregătea pentru facultate şi îl luam:
-          Hai să punem termocuplă, hai pe cuptorul ăla, hai pe colo, hai pe colo
-          De ce mă chinui aşa
-          Mă, băiatule, dacă nu intri la facultate asta te aşteaptă
...Şi a intrat băiatul la facultate."
                                                                                    


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu