duminică, 22 decembrie 2013

Despre dragoste si alti demoni



Vara aceasta la festivalul de folclor țigănesc*, printr-o înlănţuire neprevăzută de întâmplări, am ajuns să fac interviuri cu lăutarii şi o dansatoare, alături de un muzicolog din New York şi de un profesor de dans din Ardeal. Duminică, după ultima seară a festivalului petrecută cu muzică şi dansuri ţigăneşti în jurul focului ancestral, aveam întâlnire cu o dansatoare. Piroşca are în jur de 40 de ani şi a venit la festival cu toată familia. Au urcat pe scenă 3 generaţii de dansatori (în formulă completă atunci când nepotul familiei, un băieţel cam de 4 ani, cu părul lung bălai prins în coadă şi cu o suzetă în gură, a ţâşnit pe scenă în mijlocul spectacolului dansând de se rupeau scândurile scenei).
















Conversaţia cu ea a durat aproape două ore într-un amestec de maghiară, română şi engleză. Am vorbit despre muzica şi dansurile ţigăneşti şi cum însoţesc acestea viaţa cam tot timpul de fapt. La întrebarea despre dansurile tradiţionale la nuntă, de exemplu la nunta ei, Piroşca a râs, a râs şi iar a râs şi când s-a oprit a zis că nu a fost nicio nuntă. Căci ea, la fel ca majoritatea fetelor de ţigani, a fost furată la 15 ani de acasă. Tatăl Piroşcăi a murit când aceasta era mică, lăsând 4 copii în urmă. Mama lor i-a crescut culegând tot ce era comestibil prin pădure şi făcând cărămizi din lut. Când a venit vremea, a aranjat căsătoria pentru fiica ei dar pentru că Piroşca şi Remus se iubeau, au fugit împreună. Timp de un an familia ei nu a vrut să ştie de ea. După un an văzând că Remus este bun pentru Piroşca "l-a acceptat".

"În tradiţia ţigănească, e bine că cei care se iubesc ajung atât de tineri împreună fiindcă crescând împreună ajung să se iubească foarte mult. Atunci când prima dată simţi iubirea, poţi să fii cu persoana cu care eşti îndrăgostită. Eu şi cu Remus ne iubim ca şi cum am fi o singură persoană. Din moment ce trăim împreună de la frageda vârstă de 15, 16 ani ...un exemplu din viaţa mea.... chiar dacă Remus este beat şi eu mă prefac că sunt supărată şi îi spun: "eu mă duc în altă cameră să dorm" el merge după mine în acelaşi pat. Nu îşi poate imagina să doarmă separat. Este modul de viaţă de a fi împreună folosit de către orice ţigan."

Remus şi Piroşca au pasiunea lor pentru tradiţia dansurilor ţigăneşti în timpul lor liber. În rest sunt camuflaţi în profan, ca noi toţi, Piroşca lucrează ca femeie de serviciu iar Remus lucrează pe maşina de gunoi, dar când dansează şi se iubesc sunt zei.


*Notă: alegerea de a folosi cuvăntul "ţigan" şi toata familia sa de cuvinte ţine de a reda modul de exprimare al personajelor pe care le-am întâlnit. Nici organizatorii, nici etnicii rromi nu au folosit vreodată în conversaţiile pe care le-am avut cuvântul rrom ci s-au numit ei înşişi ţigani. Însăşi denumirea festivalului foloseşte cuvântul ţigan.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu